بی تردید موضوع تأمین «عدالت» عمومیترین و شورانگیزترین مسئله در بحث مهدویت است و چون واژه «عدالت» در فرهنگ و اصطلاح نهجالبلاغه، بلکه در تمام کلمات علوی بیت الغزل سخنان امیرمؤمنان(علیهالسلام) است، از این رو، در بحث مهدویت نیز بر عنصر عدالت تکیه نموده و از پدید آمدن عدالت در ابعاد گوناگون در زمان ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام)خبر داده است.
می فرماید:
«و سیأتی غدٌ بما لا تعرفونَ یأخذ الوالی من غیرِها عمّالها علی مساوی اعمالها... فیُریکم کیفَ عدلَ السیّرة»
فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست خواهد آمد، زمامداری که غیر از خاندان حکومتهای امروزی است، (مهدی) عمّال و کارگزاران حکومت ها را به اعمال بدشان کیفر خواهد داد... بدین روی، روشی عادلانه در حکومت حق به شما مینمایاند.
و در جای دیگرمی فرماید:
«الا و مَن ادرکَها منّا یسری فیها بسراج منیر، و یخذوفیها علی مثالِ الصالحین لیحلَّ فیها رِبقاً و یعتقَ رقاً و یصدعُ شُعباً و یشعب صدعاً»
بدانید آنکه از ما (مهدی) فتنههای آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام مینهد و بر همان سیره و روش صالحان [پیامبر و امامان(علیهمالسلام)] رفتار میکند تا گرهها را بگشاید، بردگان و ملتهای اسیر را آزاد سازد، جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان را جمعآوری میکند.
ابن ابی الحدید، شارح نهجالبلاغه، که از علمای بزرگ اهل سنّت است، در ذیل این کلام حضرتمی گوید:
امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) یادآوری نموده است که مهدی آل محمّد(علیهمالسلام) در تاریکی فتنه ها با چراغ روشن ظهور میکند و مردم را از بردگی و اسارت رهایی داده و مظلومان ستم دیده را از دست ستمگران نجات میدهد.
در سخنان حضرت سه نکته اساسی به خوبی مورد توجه قرار گرفتهاند:
اول:
حضرت مهدی(علیهالسلام) وقتی در برابر فتنه ها و بی عدالتیهای اجتماعی قرارمی گیرد با چراغ پرفروغ حکمت و درایت الهی وارد عمل شده، در پرتو دستورات وحی آسمانی و قرآن کریم، به ایجاد عدالت و خاموش نمودن شعلههای بی عدالتی میپردازد.
دوم:
تمام ستم دیدگان عالم توسط حضرت مهدی(علیهالسلام) از قید اسارتهای گوناگون و بی عدالتی رهایی یافته، زندگی همراه با سعادت و شادکامی برای آنان فراهم میگردد.
سوم:
سیره عملی حضرت مهدی(علیهالسلام) همان سیره صالحانی است که حضرت امیرمؤمنان در نهج البلاغه درباره آنها فرموده:
«اللّهمَّ انّک تَعلمُ انَّه لم یکن الّذی کانَ منّا منافسةً فی سلطان و لا التماس شیء مِن فضول الحطام و لیکن لنَرُدَّ المعالمَ من دینکَ و نُظهر الاصلاحَ فی بلادِکَ فیأمَن المظلومونَ مِن عبادِکَ و تُقام المعطَّلةُ مِن حدودِک.»
در این کلام، بر خطوط کلی روش و عملکرد ائمّه اطهار(علیهمالسلام)که حضرت مهدی آخرین پرچمدار آن هاست، توجه داده شده،
حضرتمی فرماید:
خدایا تو میدانی آنچه از ناحیه ما [اهل بیت(علیهمالسلام)] صورت میگیرد برای به دست آوردن قدرت و حکومت و ثروت دنیا نیست، بلکه میخواهیم نشانههای حق و دین تو را به جایگاه خودش بازگردانیم و در سرزمین تو اصلاح پدید آوریم تا بندگان ستم دیدهات از محرومیت نجات یافته، با امنیت زندگی کنند و قوانین فراموش شدهات بار دیگر اجرا گردند.
بدین سان، معلوم است که از نظر نهج البلاغه، تأمین عدالت در همه ابعاد زندگی بشر، یکی از اهداف بزرگ دولت کریمه حضرت مهدی(علیهالسلام) است و جهانیان در سایه حکومت الهی عدل گستر جهانی قائم آل محمّد(علیهمالسلام)، از هرگونه ستم و اسارت و بردگی نجات یافته، طعم شیرین عدالت را به خوبی خواهند چشید؛
چنان که در جای دیگر آمده است:
روزی حضرت امیرمؤمنان(علیهالسلام) در اندیشه بود، شخصی از ایشان سبب تفکرش را جویا شد، حضرت در پاسخ فرمود:
«تفکّرتُ فی مولود یکونُ من ظهری، الحادی عشر من وُلدی، و هو المهدی یَملأُها عدلا کما مُلئت جوراً و ظلماً»
درباره فرزند یازدهم خود مهدی میاندیشم که روزی ظهور خواهد کرد و زمین را از جور و ستم پاک نموده، لبریز عدالت خواهد کرد.
اللهم عجل لولیک الفرج
گروه تلگرامی عاشقان امام مهدی (عج)
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت گردهمایی عاشقان امام مهدی ع، حجت بن الحسن عسکری ع، امام حی همان امام فراموش شده از یادهاست. باشد تا جمعی گرد هم آییم و یاد آن امام رفته از یادها را زنده کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.