گاهشمار ظهور
نقش ایران و ایرانیان در ظهور صاحب الزمان (عج)
تحقق تدریجی وعدۀ قرآن و روایات در مورد ایرانِ ما
در روایات اهل بیت (ع) از ایران و نقش ایرانیان در ظهور امام مهدی بسیار سخن گفته شده است. امامان معصوم (ع) از سالها پیش دربارۀ اهمیت و جایگاه ایران در زمینه سازی ظهور امام مهدی ع گفته اند.
کلیه منابع روایی شیعه و سنی پیرامون حضرت مهدی (ع) اتفاق نظر دارند که صاحب الزمان (عج) بعد از نهضتی مقدماتی که برایش به وجود میآید ظهور میکند. یاران درفشهای سیاه، ایرانیانی هستند که زمینهساز و مهیاکنندۀ آغاز فرمانروائی حضرت حجت (ع) هستند.
روایاتی که دربارۀ ایرانیان یا آیاتی که به ایرانیان تفسیر شده را میتوان در نُه عنوان قرار داد:«۱- طرفداران سلمان فارسی، ۲ ـ اهل مشرق زمین ۳- اهل خراسان، ۴- یاران درفشهای سیاه، ۵- فارسیان، ۶- سرخرویان، ۷- فرزندان سرخرویان، ۸- اهل قم و ۹- اهل طالقان.
عصر ظهور، ص ۲۱۹.
در این مقاله میخواهیم این روایات را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
بخش اول: طرفداران سلمان فارسی
برخی از این روایات یا آیات قرآن ایرانیها را به عنوان طرفداران سلمان فارسی یاد کرده است. برای مثال
در تفسیر قول خدای سبحان (ایۀ محمد سورۀ 38)
اینک شما کسانی هستید که فراخوانده میشوید تا در راه خدا انفاق کنید، برخی از شما در انفاق بخل میورزد و کسی که بخل کند به خویش بخل میکند و خداوند بینیاز است و شما نیازمندید و اگر روگردان شوید خداوند گروهی را غیر از شما جایگزینتان مینماید و آنان مثل شما نیستند».
صاحب کشاف نقل کرده که از پیامبر (ص) درباره کلمه (قوم) که در آیه شریفه آمده است سئوال شد. سلمان فارسی نزدیک پیامبر (ص) نشسته بود آن حضرت با دست مبارک خود به ران پای سلمان زد و فرمود:
هذا وقومه، والذي نفسي بيده، لو کان الإيمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس
بخدایی که جان من در دست قدرت اوست اگر ایمان به کهکشانها بستگی داشته باشد مردانی از فارس به آن دست مییابند.
به نقل صاحب مجمع البیان از امام باقر (ع) روایت شده در تفسیر آیۀ ۳۸ سورۀ محمد فرمود: یعنی ای اعراب، اگر روی برگردانید (وَإِنْ تَتَوَلَّوْا)، خداوند گروه دیگری را جایگزین شما میگرداند. یعنی خداوند ایرانیان را جایگزین اعراب میکند
و صاحب المیزان به نقل از کتاب أوسط و دلائل از ابوهریره نقل کرده است که وی گفت:
تلا رسول الله هذه الآية: « وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَکُمْ ـ ثُمَّ لا يَکُونُوا أَمْثالَکُمْ » فقالوا: يا رسول الله ـ من هؤلاء الذين إن تولينا استبدلوا بنا؟ فضرب رسول الله صلىاللهعليهوآله على منکب سلمان ـ ثم قال : هذا وقومه، والذي نفسي بيده لو کان الإيمان منوطا بالثريا ـ لتناوله رجال من فارس.
پیامبر(ص) این آیه را «و ان تتولوا يستبدل قوماً غيرکم لا يکونوا امثالکم» (سورۀ محمد آیۀ ۳۸) قرائت فرمود عرض کردند یا رسول الله اینها چه کسانی هستند که که اگر ما روی گردان شویم جایگزین ما میشوند؟ پیامبر اسلام (ص) با دست مبارک به شانه سلمان فارسی زد و سپس فرمود:
او و طرفداران او، بخدایی که جانم در دست قدرت اوست اگر ایمان بستگی به کهکشانها داشته باشد مردانی از فارس (ایرانیان) به آن دست مییابند»
المیزان، ج ۱۸، ص ۲۵۰.
مانند این روایت بهطرق دیگری از ابوهریره و همچنین از ابن مردویه از جابر بن عبدالله نقل شده است. در این روایت دو معنا که همه بر آن اتفاق دارند وجود دارد که عبارتند از اینکه ایرانیان (فُرس) خط و جناح دوّمی بعد از اعراب برای به دوش کشیدن پرچم اسلام هستند. بدلیل اینکه آنان به ایمان دست مییابند هر چند از آنان دور و دسترسی به آن دشوار باشد
📔 عصر ظهور، ص ۲۲۰.
آیات ۲ و ۳ سورۀ جمعه و قوم سلمان فارسی در زمان ظهور صاحب الزمان (عج)
در تفسیر گفته خدای سبحان:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَکِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَکِيمُ
«اوست آنکه برانگیخت در بین درس نخواندهها رسولی را از خودشان که آیات خدا را بر آنان میخواند و آنان را پاک میسازد و کتاب و حکمتشان میآموزد اگر چه قبلاً در گمراهی آشکاری بودند و افراد دیگری از ایشان که به آنان نپیوستهاند و اوست خدای عزیز و حکیم» (سورۀ جمعه، آیۀ ۲ و ۳).
مسلم، در صحیح خود از ابوهریره روایت کرده که گفت: «ما حضور پیامبر(ص) بودیم که سوره مبارکه جمعه نازل شد و حضرت آن را تلاوت فرمود تا رسید به آیۀ «و آخرین منهم لما يلحقوا بهم» مردی از او سئوال کرد یا رسول الله اینان چه کسانی هستند که هنوز به ما نپیوستهاند؟ ابوهریره: گفت سلمان فارسی نیز در بین ما بود پیامبر (ص) دست مبارکشان را بر سلمان نهاد و فرمود بخدایی که جانم در دست قدرت اوست اگر ایمان بستگی به کهکشانها داشته باشد مردانی از اینها (طرفداران سلمان) به آن دست خواهند یافت.
در تفسیر علی بن ابراهیم، ذیل آیه «و آخرين منهم لما يلحقوا بهم» و افراد دیگری که به آنها نپیوستهاند یعنی کسانی که بعد از آنان اسلام آوردهاند. و صاحب مجمع البیان آورده آنان همۀ افراد بعد از اصحاب هستند تا روز قیامت، سپس گفته است که آنان عجمها و کسانی که به لغت عربی حرف نمیزنند، هستند. چون پیامبر (ص) به سوی هر کسی که وی را مشاهده کرده و کسانی که بعداً میآیند، اعم از عرب و عجم برانگیخته و مبعوث شده است به نقل از سعید بن جبیر و نیز از امام باقر(ع).
مطلق بودن کلمۀ «و آخرين منهم» اقتضا دارد که شامل همه طبقات و نسلهای بعدی از زمان پیامبر (ص) از عرب و غیر عرب میشود، اما با مقایسۀ کلمه (امّیین) و (آخرین) به - است که بگوئیم مراد از امّییّن) اعراب و از آخرین افرادی از غیر عرب که اسلام میآورند است، چنانکه بعضی روایات اهلبیت (ع) گویای این مطلب است و صاحب کشاف نیز همین مبنا را پذیرفته است.
📔 عصر ظهور، ص ۲۲۲.
بنابراین در روایات آل محمد (ع) این قوم دیگر به ایرانیان تفسیر شدهاست که در آخرالزمان در یاری امام مهدی (ع) جایگزین اعراب خواهندشد. بهطوری که ایرانیان به سعادت زمینهسازی ظهور حضرت مهدی (عج) نائل میشوند و با توجه به آنچه که از شواهد و قرائن به دست میآید مانند نزدیک شدن اعراب به ایران و غیره .. به نظر میرسد، وعده های قرآن و اهل بیت (ع) گام به گام در حال محقق شدن است و ایرانیان یکی از مهمترین زمینهسازان ظهور صاحب الزمان (عج) هستند. ان شاءالله.
ستایش مردانی از ایران در به دوش کشیدن درفشِ هدایت اسلام در آخرالزمان (عج)
خداوند متعال در آیۀ ۸۹ سورۀ انعام فرمودند:
أُولَٰئِکَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِنْ يَکْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَيْسُوا بِهَا بِکَافِرِينَ ﴿٨٩﴾
آنان کسانی هستند که به ایشان کتاب و منصب داوری و نبوّت دادیم؛ پس اگر اینان [که به سبب مشرک بودنشان دشمنی و مخالفت میکنند] به این حقایق [که پایههای آیین الهیاند] کفر ورزند، یقیناً گروهی را [برای نگهبانی و مراعات امر نبوّت و برنامه دین] میگماریم که نسبت به آنها کافر نیستند.
شخصی از رسول خدا (ص) پرسید: ای رسول خدا، منظور از آن گروه نگهبان دین در این آیه چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: سوگند به خدا، این گروهِ نگهبان، سلمان و قوم او هستند.»
نوری طبرسی، حسین، نفس الرحمن، ص۴۸
طبق احادیث گفتهشده مردانی از فارس به ایمان دست خواهند یافت، نه همهی آنان. بدیهی است که این خود ستایشی است نسبت به افراد نابغهای از بین آنها نه جمیع آنها ....
اما ظاهر آیهی شریف و روایت این است که هر دو، به طور عام ستایش از ایرانیان مینمایند، چون در میان آنان کسانی هستند که به درجهای از ایمان و یـا عـلم دست مییابند. بهویژه با ملاحظهی اینکه صحبت از گروهی است که بعد از اعراب حامل آئین اسلام هستند، بنابراین مدح و ستایشی که برای آنان بهشمار آمده بدین جهت است که آنها برای بهوجود آمدن نوابغ خود زمینهی مناسبی فراهم میکنند و آنان از این نوابغ اطاعت و پیروی میکنند.
حال سوالی که مطرح میشود این است که آیا تاکنون روی گردانی اعراب از اسلام و جایگزین شدن (ایرانیان) بهجای آنان صورت گرفته است یا خیر؟
جواب بر اهل دانش و علم پوشیده نیست که مسلمانان امروز، اعم از عرب و غیرعرب از اسلام واقعی اعراض نموده و رویگردان شدهاند. بدین ترتیب متأسفانه فعل شرط، در آيهی شريفهی (إن تتولوا) (اگر روی گردان شوید) تحقق یافته و تنها جواب شرط، یعنی جایگزین شدن ایرانیان به جای آنان باقی ماندهاست. در این زمینه هم با دقتی منصفانه میتوان گفت که وعدهی الهی، در آستانهی تحقق است.
روایت بعدی که در تفسیر نورالثقلین آمدهاست دلالت دارد که این جایگزینی، در زمان بنی امیه حاصل شده است چون زمانی که عربها متوجه مراکز و مناصب و مالاندوزی شدند ایرانیان به کسب علوم اسلامی روی آورده و از آنان سبقت گرفتند.
از امام صادق (ع) منقول است که فرمود:
«قد والله ابدل خيراً منهم، الموالی» سوگند به خدا که بهتر از آنها را جایگزین فرمود یعنی عجم را گرچه تعبیر به موالی در آن روز شامل غیر فرس (ایرانیان) یعنی ترکان و رومی ها که اسلام آورده بودند نیز میشده است.
اما آنچه مسلم است (فرس) بهعنوان مرکز ثقل اکثریت آنان را تشکیل میدادهاند. به ویژه با توجه به شناخت امام صادق (ع) نسبت به تفسیری که پیامبر (ص) از آیه شریفه درباره (فرس) فرموده است.
📚 عصر ظهور ص ۲۲۱
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت گردهمایی عاشقان امام مهدی ع، حجت بن الحسن عسکری ع، امام حی همان امام فراموش شده از یادهاست. باشد تا جمعی گرد هم آییم و یاد آن امام رفته از یادها را زنده کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.