menusearch
toloekhorshid.ir

تعابیر رسول خدا (ص) درباره ویژگی‌های امام زمان (عج) در خطبه غدیر

جستجو
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ | ۰۶:۴۸:۲۹
۱۴۰۴/۳/۲۴ شنبه
(1)
(0)
تعابیر رسول خدا (ص) درباره ویژگی‌های امام زمان (عج) در خطبه غدیر
 تعابیر رسول خدا (ص) درباره ویژگی‌های امام زمان (عج) در خطبه غدیر


《☆عید سعید غدیر، عید تجدید بیعت با فرزند غدیر امام مهدی (عج)، بر مولایمان حضرت حجت‌بن‌الحسن عسکری علیه‌السلام و تمام عاشقان ایشان مبارک باد.☆》


حضرت پیامبر(ص) در ذی‌القعده سال ۱۰ ه.ق همراه هزاران نفر برای انجام مناسک حج از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این سفر، آخرین حج پیامبر(ص) بود به حجة الوداع مشهور شد.

پیامبر(ص)، پس از پایان اعمال حج به‌همراه مسلمانان به طرف مدینه حرکت کرد و در ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر کرد تا علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود، به مردم معرفی کند. رسول خدا(ص) نیز حاجیان را گرد آورد و علی(ع) را به‌عنوان ولی و جانشین خود معرفی و حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند.

امروز تنها وارث غدیر حضرت مهدی(علیه السلام) است.
خدایا سعادت دیدارش را بر ما ارزانی دار🤲

یکی از تعابیر رسول خدا (ص) درباره ویژگی‌های امام زمان (عج) در خطبه غدیر

«اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمَهِ مِنِّا القَائِم المَهدِی»
«آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.»

 

در ترکیب نحوی عبارت بالا، دو احتمال وجود دارد:

احتمال اول این است که اِعراب فوق درست باشد؛ یعنی «القائمُ المهدی»، خبر «انّ» و مرفوع باشد.

اما احتمال قوی‌تر آن است که بگوییم: «خاتم الائمه»، اسم «انّ» و «منّا» خبر آن باشد و «القائمَ المهدی» صفت برای «خاتم الائمه» باشد؛ یعنی منصوب بخوانیم.

در این صورت ترجمه عبارت فوق به این شکل می‌شود:

«آگاه باشید که خاتم الائمه‌ای که قیام کننده و هدایت شده (یا هدایت کننده به امر پنهان) است از ماست».

با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت و آن این که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائمَ المهدی» ) می‌خواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است.

نحوه اسم گذاری اعراب

درباره نحوه اسم گذاری اعراب باید دانست که اَعراب افراد را با سه نوع اسم، نام می‌نهند:

اسمی که در بدو تولد بر روی او می‌گذارند؛ لقب و کنیه.

کنیه معمولاً با توجه به ویژگی‌های خاصی که آن شخص دارد یا با توجه اسم فرزند ارشد او انتخاب می‌شود؛ مثلاً وقتی در مورد امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) می‌گوید «ابوصالح» به این معناست که آن بزرگوار در صالح بودن سرآمد است.

اما لقب به معنای صفتی است که خود شخص دارد؛ مثلاً برخی از القاب امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) عبارتند از: طاهر، زکی، رضی، مهدی، ‌هادی، قائم، مُؤَمَّل (یعنی کسی که مورد آرزوست) و….

نکته قابل توجه در فرق بین لقب و کنیه این است که وقتی کسی را با کنیه اش می‌خوانند، احترام و ارزشی والاتر برای آن شخص قائل شده‌اند که این بار معنایی در القاب کمتر است.

پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این عبارت، امام زمان(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) را با القاب «القائم» و «المهدی» خطاب کرده و ایشان و مشخصاتش را با این القاب برای مردم معرفی نموده است.
این در حالی است که اسم و کنیه حضرت، همان اسم و کنیه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است.

در روایتی آمده است که پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند:

«اسمش اسم من است (یعنی همان اسم خاص) و کنیه اش هم، کنیه من است (یعنی ابوالقاسم).»

نکته دیگر این که غیر از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، سایر ائمه (علیه‌السّلام) نیز به تبعیت از آن حضرت، هرگز حضرت حجت (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) را با نام اصلی خود نخوانده‌اند و پیوسته ایشان را با القاب و کنیه‌ها یاد کرده‌اند.

در روایات گوناگونی از نام بردن آن حضرت نهی شده و دلیل خاصی برای این دستور بیان نشده است؛ مثلاً:

 

«عَن اَبِی جَعفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: سَاَلَ عُمَرُ اَمِیرَ المُؤمِنِینَ (علیه‌السّلام) عَن المَهدِیِّ. قَالَ یَا ابنَ ابِی طَالِبٍ اَخبِرنٍی عَنِ المَهدِیِّ مَا اسمُهُ؟ قَالَ اَمَّا اسمُهُ فَلَا، اِنَّ حَبِیبِی وَ خَلِیلِی عَهدِ اِلَیَّ ان لَا اُحَدِّثَ بِاسمِهِ حتَّی یَبعَثَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»

 

یا این عبارت از امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) که در یکی از توقیعات آمده است:

«مَلعُونٌ مَلعُونُ مَن سَمَّانِی فِی مَحفِلٍ مِنَ النَّاس».

البته از برخی روایات به طور غیر مستقیم می‌توان فهمید مراد از این عمل ائمه علیه‌السّلام که امام زمان (طعج الله تعالی فرجه الشریف) را با القاب و کنیه‌ها خطاب می‌کردند، چه بوده است.

مثلاً وقتی او را «قائم» می‌خوانند، ویژگی حضرت در قیام و زنده کردن دینِ از یاد رفته اسلام، پس از غیبت طولانی، به ذهن متبادر می‌شود؛ قیامی که در آن از قاتلین کربلا و از همه ظالمان عالم انتقام خواهد گرفت:

 

«عَنِ الثُّمَالیِّ قَالَ: سَاَلتُ البَاقِرَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِ یَا ابنَ رَسُولِ اللهِ اَ لَستُم کُلُّکُم قَائِمِینَ بِالحَقِّ؟ قَالَ: بَلَی. قُلتُ: فَلِمَ سُمِّیَ القَائِمُ قَائِماً؟ قَالَ لَمَّا قُتِلَ جَدِّیَ الحُسَینُ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ ضَجَّتِ المَلَائِکَهُ اِلَی اللهِ عَزَّ وَجَلَّ بِالبُکَاءِ وَ النَّحیبِ وَ قَالُوا: اِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا اَتَغفَلُ عَمَّن قَتَلَ صَفوَتَکَ وَ ابنَ صَفوَتِکَ وَ خِیَرَتَکَ مِن خَلقِکَ؟ فَاَوحَی اللهُ عَزَّ وَجَلَّ اِلَیهِم: قَرِّوا مَلَائِکَتِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَاَنتَقِمَنَّ مِنهُم وَ لَو بَعدَ حِینٍ ثُمَّ کَشَفَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنِ الاَئِمَهِ مِن وُلدِ الحُسَینِ (علیه‌السّلام) لِلمَلَائِکَهِ فَسّرَّتِ المَلَائِکَهُ بِذَلِکَ فَاِذَا اَحَدُهُم قَائِمٌ یُصَلَّی فَقَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِذَلِکَ القَائِمِ: اََنتقِمُ مَنهُم»
«(ابوحمزه) ثمالی می‌گوید از امام باقر علیه‌السّلام پرسیدم: مگر همه شما قیام به حق نمی‌کنید؟ کار شما مگر حق نیست؟ مگر برای به اصطلاح اثاره حق و ترویج حق به پا نمی‌خیزید؟ پس چرا به قائم گفتند قائم؟
حضرت فرمودند: موقعی که جدم حسین – که درود خدا بر او باد- کشته شد، فرشتگان در درگاه خدا به شیون و زاری گریه کردند و گفتند: ‌ای پروردگار و مولای ما! رها می‌کنی کسانی را که برگزیده تو از میان خلقت را کشتند؟ پس خداوند به فرشتگان وحی کرد که: ‌ای فرشتگان در جای خود آرام گیرید. قسم به عزت و جلال خودم، از تمام آنها انتقام خواهم گرفت ولو بعد از مدتی باشد. عجله نکنید. سپس خدا پرده را برداشت و ائمه از نسل امام حسین علیه‌السّلام را نشان داد. فرشتگان خوشحال شدند و فرزندان امام حسین علیه‌السّلام را دیدند، که نُه نفر بودند (همه نشسته بودند ولی) یک نفر ایستاده و مشغول نماز بود. خداوند فرمود: به وسیله آن کسی که در حال قیام و مشغول نماز است، از آن‌ها انتقام خواهم گرفت.»

لقب امام مهدی(عج)

دلیل این که آن حضرت به «مهدی» ملقب شده‌اند، این است که ایشان از جانب پروردگار هدایت شده و در دامان و ساحت قدس ربوی تربیت و هدایت یافته است.

البته معنای دیگری نیز دارد که آن عبارت است از هدایت کننده به امر پنهان.

به همین شکل است سایر القاب و کنیه‌های ایشان که شرح و بسط هر کدام در مورد وجود مقدس آن بزرگوار در این جا مقدور نیست.
اما در مورد عبارت بیان شده توسط پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در روز غدیر باید گفت که در آن روز گویی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌خواست بفرماید:

آگاه باشید‌ ای مردم! من امروز اتمام حجت کردم و ائمه راستین و حقیقی شما را که علی و اهل‌بیتش علیهم‌السّلام هستند، به شما معرفی کردم و نام آن‌ها را برای شما بردم.

حال اگر بنابر هر دلیلی از صراط اهل‌بیت ‌علیهم‌السّلام من منحرف شدید و تن به ولایت کس دیگری دادید و مسیر اسلام را منحرف کردید، بدانید که در نهایت مردی از اهل‌بیت (علیه‌السّلام) من خواهد آمد که از جانب خدای تعالی هدایت شده است و هیچ اشکال و نقصی در او نیست و قیام می‌کند تا دین و سنت حقیقی اسلام را زنده نماید.

.

.

.

اللهم عجل لولیک الفرج

گروه تلگرامی عاشقان امام مهدی (عج)

قربانی به نیت سلامتی حضرت صاحب الزمان (عج)

پرسش های متداول

پرسش های متداول

وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت امام مهدی ع چیست؟

اللهم عجل لویلک الفرج

اللهم عجل لویلک الفرج

گردهمایی های مهدوی

گردهمایی های مهدوی

خدایا برسان مهدی موعودت را! جمع شده ایم تا ظهور حضرتش را از خدا بخواهیم