طلوع خورشید - توقیع_مهدوی۹
شيخ صدوق در «کمال الدين» مي نويسد: اين توقيع به افتخار عثمان بن سعيد و پسرش محمد بن عثمان از ناحيهي مقدسه صادر شده است. اين توقيع را سعد بن عبدالله اشعري روايت کرده است. شيخ ابوعبدالله جعفر - رضي الله عنه - مي گويد: من آن را به خط سعد بن عبدالله اشعري - رضي الله عنه - ديده ام و توقيع اين است که:
«خداوند شما دو نفر را در راه بندگي خود موفق و بر دين مقدسش ثابت بدارد و شما را با آنچه موجب خشنودي اوست، نيکبخت گرداند. آنچه گفته بوديد که «ميثمي» از «مختار» و گفتگويش با شخصي که او را ملاقات کرده بود و استدلال کرده بود که پدرم امام حسن عسکري (عليهالسلام) جانشيني غير از جعفر بن علي (جعفر کذاب) ندارد و او هم امامت او را تصديق کرده است، به ما رسيد؛
و از تمام مضمون مکتوبي که از آنچه دوستان شما درخصوص او به شما خبر داده بودند، به وي نوشته ايد، مطلع شديم. من از نابينايي بعد از روشني و از ضلالت بعد از هدايت و از عواقب سوء اعمال و فتنه هاي خطرناک به خدا پناه مي برم. خداوند عزوجل مي فرمايد:
«الم، احسب الناس ان يترکوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون»:
آيا مردم گمان کردند ما آنها را به مجرد اينکه گفتند: ايمان آورديم، رها مي کنيم، و ديگر امتحان نخواهند شد. [1].
چگونه است که به فتنهي افتاده در وادي سرگرداني گام مي سپارند؟ و به چپ و راست منحرف مي شوند؟ از دين خود دوري گزيده اند يا در دين خود دچار ترديد شده اند؟ با حق در آويخته اند يا از روايات صحيح و درست بي خبرند؟ يا آگاهند و خود را به فراموشکاري مي زنند؟! مگر نمي دانند که زمين هرگز خالي از حجت نخواهد بود؟ يا ظاهر و آشکار، و يا غايب و پنهان!
مگر نمي دانند که امامهاي آنها، بعد از رسول اکرم (صلي الله عليه و آله) يکي پس از ديگري به طور منظم آمده و رفته اند. تا نوبت به امام پيشين - يعني، پدر بزرگوارش امام حسن عسکري (عليهالسلام) - رسيد، که به فرمان خدا به اين مقام منصوب شد و بر جاي پدران بزرگوارش نشست و مردمان را به سوي حق و صراط مستقيم رهنمون گرديد.
او نيز قدم به قدم راه پدرانش را پيمود و سرانجام به جانشين خود عهد امامت را تسليم نمود. خداوند جانشين او را از ديده ها پوشيده داشت و جايگاهش را پنهان ساخت؛ و اين براساس مشيت خدا بود که در قضاي حتمي خدا گذشته و در تقدير الهي قطعيت يافته بود.
و اينک موقعيت او با ماست و دانش و فضيلت او در اختيار ماست. اگر خداوند اجازه دهد در مورد آنچه منع فرموده، و بر طرف سازد آنچه (غيبت) را که مقرر نموده، حق را به نيکوترين شکل و روشنترين قالب آن عرضه مي نمايد و خود از پشت پرده ظاهر مي شود، و حجت خويش را اقامه مي کند، وليکن تقدير الهي شکست ناپذير، و ارادهي او ترديدناپذير است و از مشيت او نتوان پيشي گرفت.
بايد پيروي هواي نفس را به کنار گذاشته، براساس اعتقاد خود استوار بمانند و از آنچه که از ديده هايشان پوشيده شد، جستجو نکنند، تا به گناه نيفتند، و از آنچه خداي پوشيده نگه داشته، پرده برندارند تا پشيمان نشوند.
آنها بدانند که حق با ما، و در خاندان ما معصومين است؛ هيچ کس جز ما اين را نمي داند، مگر اينکه دروغگو باشد، و بر خدا افترا ببندد! جز ما کسي اين ادعا را ندارد، مگر اينکه گمراه و خيره سر باشد. بنابراين با اين مختصر که گفتيم به ما اکتفا کنند و ديگر توضيح بيشتر لازم نيست، و با اين اشاره قناعت نمايند.» [2]
منبع:
1- کمال الدين/ ج2/ ص510/ حديث 42/ باب توقيعات
2- بحار الانوار/ ج53/ باب توقيعات/ حديث19/ ص190
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت گردهمایی عاشقان امام مهدی ع، حجت بن الحسن عسکری ع، امام حی همان امام فراموش شده از یادهاست. باشد تا جمعی گرد هم آییم و یاد آن امام رفته از یادها را زنده کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.