


با اینکه کلمهی «عجم» لفظی است عام و همهی افراد غیرعرب را شامل میشود، با اینهمه از مجموع قرائنی که از کتب لغت، تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه و سایر منابع استفاده میشود (بهویژه با اندکی دقت و ملاحظه در تعصبات عربی و تبعیضات نژادی که از سوی برخی عربمآبان در میان عرب و غیرعرب صورت میگرفته است)، چنین برمیآید که مقصود روایات از واژهی «عجم»، خصوصاً ایرانیان است. البته نه بهطور مطلق، بلکه با توجه به قرینههایی که بر این معنا دلالت دارند.
اینک به چند روایت که دربارهی «عجم» وارد شده و مقصود از آن ایرانیان است، توجه فرمایید:
ایرانیان زمینه ساز ظهور مقدس امام مهدی ع -نامهای ایرانیان در احادیث اهل بیت علیهم السلام و قرآن: عجم
در سفینة البحار، مادهی «عجم» چنین آمده است:
عبدالله بن عمر از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل کرده است که آن حضرت فرمود:
«در عالم رؤیا گوسفند سیاهی را دیدم که گروه انبوهی از گوسفندان سفید داخل آنها شدند.»
مردم از آن حضرت پرسیدند: یا رسولالله، این خواب را چگونه تعبیر فرمودید؟
فرمود: تعبیر این خواب من آن است که عجم در دین شما داخل خواهند شد و در خون و نسب شما شریک میگردند؛ یعنی هم به دین شما ایمان خواهند آورد و هم با شما ازدواج خواهند کرد و خونشان با خون شما آمیخته خواهد شد.
مردم با تعجب پرسیدند: یا رسولالله! آیا عجم دین اسلام را خواهد پذیرفت و در خون ما با ما شریک خواهند شد؟
فرمود: آری.
«لَوْ کانَ الإيمانُ مُعَلَّقاً بالثُّرَيّا لَنالَهُ رِجالٌ مِنَ العَجَمِ.»
یعنی: «اگر ایمان به ستارهی ثریا آویخته باشد، مردانی از عجم بدان دست خواهند یافت.»
مؤید این روایت آن است که منظور از عجم، خصوص ایرانیان هستند؛ همانگونه که در روایات مربوط به «فارس» پیشتر یاد شد و تکرار نمیکنیم.
در صحیح ترمذی، باب فضل العجم، چنین آمده است
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله هنگام نزول سورهی جمعه، آن را بر اصحاب خود تلاوت فرمود. چون به آیهی شریفهی
«وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمّا یَلْحَقُوا بِهِمْ»
رسید، مردی پرسید: یا رسولالله! اینان چه کسانی هستند که هنوز به ما ملحق نشدهاند؟
حضرت پاسخ نداد. راوی میگوید: سلمان در میان ما بود. آنگاه رسول خدا دست مبارک خود را بر سلمان نهاد و فرمود:
«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَوْ کَانَ الإِيمَانُ بِالثُّرَيَّا، لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلاءِ.»
به خدایی که جان من در دست اوست، اگر ایمان در ستارهی ثریا باشد، مردانی از این گروه (عجم) بدان دست خواهند یافت
در تفسیر مجمعالبیان ذیل آیهی شریفهی
«وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمّا یَلْحَقُوا بِهِمْ»
از امام باقر علیهالسلام نقل شده است که فرمودند
«هُمُ العَجَمُ وَ مَنْ لَا يَتَکَلَّمُ بِلِسَانِ العَرَبِ.»
یعنی: «آنان عجمها و کسانیاند که به زبان عربی سخن نمیگویند.»
در تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ذیل آیهی شریفهی
«وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِم مَا کَانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ»
از امام صادق علیهالسلام نقل است که فرمودند:
«آری، اگر قرآن بر عجم نازل شده بود، عربها بدان ایمان نمیآوردند؛ ولی چون بر عرب نازل شد، عجم ایمان آورد و این فضیلت عجم است»
مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص مینویسد:
به ما چنین رسیده است که روزی سلمان فارسی رضیاللهعنه وارد مسجد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله گردید و اصحاب و یاران پیامبر اکرم...صلیاللهعلیهوآله از او (سلمان فارسی) تجلیل فرمودند و مقدمش را گرامی داشتند. به سبب بزرگمنشی، احترام و مقام والایی که نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله داشت، حضرت او را در صدر مجلس نشانیدند.
چندان نگذشت که عمر بن خطاب وارد شد. او در میان اصحاب، سلمان فارسی را دید که در صدر مجلس نشسته است. نگاهی به سلمان انداخت و با لحنی اعتراضآمیز گفت:
«این مرد عجمی که در صدر مجلس نشسته است دیگر کیست؟!»
این سخن به گوش پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله رسید. حضرت بر منبر رفتند، خطبهای خواندند و فرمودند:
> «بهراستی، مردم از زمان آدم ابوالبشر علیهالسلام تاکنون، مانند دانههای شانه، در کنار یکدیگر برابر و مرتبطاند. هیچ عربی را بر هیچ عجمی، و هیچ سفیدپوستی را بر هیچ سیاهپوستی برتری نیست، مگر به وسیلهی تقوا.
سلمان دریایی است که کران ندارد، گنجی است پایانناپذیر و فناناپذیر؛ سلمان از ما اهلبیت است.»
.
.
.
اللهم عجل لولیک الفرج
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت گردهمایی عاشقان امام مهدی ع، حجت بن الحسن عسکری ع، امام حی همان امام فراموش شده از یادهاست. باشد تا جمعی گرد هم آییم و یاد آن امام رفته از یادها را زنده کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
