menusearch
toloekhorshid.ir

سوال مردم و پاسخ امام مهدی ع

جستجو
دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ | ۰۶:۱۸:۵۸
۱۴۰۲/۶/۲۳ پنجشنبه
(1)
(0)
سوال مردم و پاسخ امام مهدی ع
سوال مردم و پاسخ امام مهدی ع

 

طلوع خورشید- یاصاحب‌الزمان‌عج
سوال مردم
پاسخ امام‌ مهدی

إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي‌القَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مَعَ جَمَاعَةٍ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَکَ عَنْ شَيْ‌ءٍ فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَکَ فَقَالَ الرَّجُلُ أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ لَعَنَهُ اللَّهُ أَهُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ الرَّجُلُ فَهَلْ يَجُوزُ أَنْ يُسَلِّطَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَدُوَّهُ عَلَى وَلِيِّهِ.

فَقَالَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ قُدِّسَ سِرُّهُ افْهَمْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَکَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَا يُخَاطِبُ النَّاسَ بِمُشَاهَدَةِ الْعَيَانِ وَ لَا يُشَافِهُهُمْ بِالْکَلَامِ وَ لَکِنَّهُ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ يَبْعَثُ‌ إِلَيْهِمْ رُسُلًا مِنْ أَجْنَاسِهِمْ وَ أَصْنَافِهِمْ بَشَراً مِثْلَهُمْ وَ لَوْ بَعَثَ إِلَيْهِمْ رُسُلًا مِنْ غَيْرِ صِفَتِهِمْ وَ صُوَرِهِمْ لَنَفَرُوا عَنْهُمْ وَ لَمْ يَقْبَلُوا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاءُوهُمْ وَ کَانُوا مِنْ جِنْسِهِمْ يَأْکُلُونَ‌ وَ يَمْشُونَ فِي الْأَسْواقِ‌ قَالُوا لَهُمْ أَنْتُمْ مِثْلُنَا لَا نَقْبَلُ مِنْکُمْ حَتَّى تَأْتُوا بِشَيْ‌ءٍ نَعْجِزُ عَنْ أَنْ نَأْتِيَ بِمِثْلِهِ فَنَعْلَمَ أَنَّکُمْ مَخْصُوصُونَ دُونَنَا بِمَا لَا نَقْدِرُ عَلَيْهِ فَجَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمُ الْمُعْجِزَاتِ الَّتِي يَعْجِزُ الْخَلْقُ عَنْهَا.

ترجمه_فارسی:
متن سوال:

محمد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانی گفت: من در خدمت شيخ ابوالقاسم حسین بن روح (ره) [نائب سوم امام مهدی ع] بودم که جماعتی؛ از جمله علی بن عیسی قصری هم آنجا بودند. مردی بلند شد و به شیخ گفت: می‌خواهم در مورد چیزی از تو سؤالی بپرسم.

شیخ ابوالقاسم(ره) گفت: از هر چه که برایت پیش آمده بپرس. مرد گفت: به من خبر بده که آیا حسین بن علی ولی خداست؟ شیخ فرمود: بله. گفت: از قاتلش به من خبر بده که خدا لعنتش کند، آیا دشمن خداست؟شیخ فرمود: بله. مرد گفت: آیا درست است که خداوند دشمنش را بر دوستش مسلط کند⁉️

ابوالقاسم حسین بن روح (ره) در جواب گفت:

آنچه را که برای تو می‌گویم #بفهم؛ بدان که خداوند تبارک و تعالی مردم را با مشاهده چشم سرشان مخاطب قرار نمی‌دهد، و با آن‌ها به صورت شفاهی تکلم نمی‌کند بلکه ذات اقدس و با عظمت الهی برای مردم پیامبرانی از جنس و نوع خودشان و #مثل_خودشان فرستاد، و چنانچه پیامبرانی غیر از صنف خودشان می‌فرستاد، مردم از آنها دوری می‌کردند و دعوت آنها را نمی‌پذیرفتند،

پس وقتی که پیامبرانی برای هدایت مردم آمدند که از جنس خودشان بودند، غذا می‌خوردند و در بازار رفت و آمد می‌کردند، آن‌ها گفتند: شما که مثل خود ما هستید، لذا دعوت شما را قبول نمی‌کنیم، مگر این که معجزه‌ای بیاورید که ما از آوردن مثل آن عاجز باشیم، تا به وسیله دیدن آنچه که قادر به آوردن آن نیستیم، بدانیم که شما با ما فرق دارید.

چنین بود که پروردگار عالم برای آن‌ها معجزاتی قرار داد که خَلق در آوردن آن عاجزند.

 

فَمِنْهُمْ مَنْ جَاءَ بِالطُّوفَانِ بَعْدَ الْإِعْذَارِ وَ الْإِنْذَارِ فَفَرَّقَ جَمِيعَ مَنْ طَغَى وَ تَمَرَّدَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أُلْقِيَ فِي النَّارِ فَکَانَتْ عَلَيْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخْرَجَ مِنَ الْحَجَرِ الصَّلْدِ النَّاقَةَ وَ أَجْرَى مِنْ ضَرْعِهَا لَبَناً وَ مِنْهُمْ فَلَقَ لَهُ الْبَحْرَ وَ فَجَّرَ لَهُ الْعُيُونَ وَ جَعَلَ لَهُ الْعَصَا الْيَابِسَةَ ثُعْبَاناً تَلْقَفُ ما يَأْفِکُونَ‌ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَبْرَأَ الْأَکْمَهَ وَ أَحْيَا الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَنْبَأَهُمْ بِمَا يَأْکُلُونَ وَ مَا يَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِهِمْ وَ مِنْهُمْ مَنِ انْشَقَّ لَهُ الْقَمَرُ وَ کَلَّمَتْهُ الْبَهَائِمُ مِثْلَ الْبَعِيرِ وَ الذِّئْبِ وَ غَيْرِ ذلک فَلَمَّا أَتَوْا بِمِثْلِ ذَلِکَ وَ عَجَزَ الْخَلْقُ مِنْ أُمَمِهِمْ‌ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِهِ کَانَ مِنْ تَقْدِيرِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ وَ لُطْفِهِ بِعِبَادِهِ وَ حِکْمَتِهِ أَنْ جَعَلَ أَنْبِيَاءَهُ مَعَ هَذِهِ الْمُعْجِزَاتِ فِي حَالٍ غَالِبِينَ وَ أُخْرَى مَغْلُوبِينَ وَ فِي حَالٍ قَاهِرِينَ‌ وَ أُخْرَى مَقْهُورِينَ وَ لَوْ جَعَلَهُمْ عَزَّ وَ جَلَّ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِمْ غَالِبِينَ وَ قَاهِرِينَ وَ لَمْ يَبْتَلِهِمْ وَ لَمْ يَمْتَحِنْهُمْ لَاتَّخَذَهُمُ النَّاسُ آلِهَةً مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمَا عُرِفَ فَضْلُ صَبْرِهِمْ عَلَى الْبَلَاءِ وَ الْمِحَنِ وَ الِاخْتِبَارِ.


از جمله آن پیامبران کسی است که بعد از اتمام حجت و دعوت به حق و ترساندن مردم از عذاب و هدایت نشدن مردم، طوفان آورد و کلیه متمردين و افراد طغیانگر را در آب غرق کرد.یکی دیگر از آنها کسی است که در آتش انداخته شد و آتش بر او سرد و سلامت گردید.

و آن دیگری کسی است که از دل سنگ سخت، شتر ماده بیرون آورد که از سینه‌اش شیر جاری بود. و بعضی از ایشان کسی است که دریا برایش شکافته شد و از سنگ، چشمه برایش جوشید و عصای خشک او اژدهایی شد که جادوی ساحران دروغگو را بلعید.

و از آنها کسی است که جذامی را شفا و بیماری برص را مرتفع و مرده را به اذن الله زنده می‌کرد و مردم را به آنچه که می‌خوردند و آنچه که در خانه‌هایشان ذخیره کرده بودند، خبر می‌داد.

و از جمله آن‌ها کسی است که ماه برای او شکافته شد و چهارپایانی مثل شتر و گرگ و دیگر حیوانات با او سخن گفتند.

پس وقتی که پیامبران امثال این معجزات که مردم از آوردن مثل آن‌ها عاجز بودند را ارائه کردند، تقدیر و حکمت و لطف خداوند متعال بر بندگانش به این تعلق گرفت که با وجود این معجزات، انبیایش را گاهی غالب و پیروز، و گاهی مغلوب و شکست خورده، گاهی قاهر و توانا، و گاهی هم مقهور و ناتوان قرار دهد

و اگر آنها را در تمام حالات و همیشه غالب و قاهر قرار می‌داد و ایشان را مبتلا و مورد امتحان قرار نمی‌داد، حتما مردم آن‌ها را خدا می‌دانستند و خداوند تبارک و تعالی را نمی‌پرستیدند و از طرف برتری و #فضل_صبر آن‌ها در مقابل بلاء و سختی و آزمایشات الهی شناخته نمی‌شد.

 

وَ لَکِنَّهُ جَعَلَ أَحْوَالَهُمْ فِي ذَلِکَ کَأَحْوَالِ غَيْرِهِمْ لِيَکُونُوا فِي حَالِ الْمِحْنَةِ   الْبَلْوَى صَابِرِينَ وَ فِي الْعَافِيَةِ وَ الظُّهُورِ عَلَى الْأَعْدَاءِ شَاکِرِينَ وَ يَکُونُوا فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِمْ مُتَوَاضِعِينَ غَيْرَ شَامِخِينَ وَ لَا مُتَجَبِّرِينَ وَ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ أَنَّ لَهُمْ ع إِلَهاً هُوَ خَالِقُهُمْ وَ مُدَبِّرُهُمْ فَيَعْبُدُوهُ وَ يُطِيعُوا رُسُلَهُ وَ يَکُونُوا حُجَّةً لِلَّهِ ثَابِتَةً عَلَى مَنْ تَجَاوَزَ الْحَدَّ فِيهِمْ وَ ادَّعَى لَهُمُ الرُّبُوبِيَّةَ أَوْ عَانَدَ وَ خَالَفَ وَ عَصَى وَ جَحَدَ بِمَا أَتَتْ بِهِ الْأَنْبِيَاءُ وَ الرُّسُلُ وَ لِيَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‌ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ.

قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَعُدْتُ إِلَى الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قُدِّسَ سِرُّهُ مِنَ الْغَدِ وَ أَنَا أَقُولُ فِي نَفْسِي أَ تَرَاهُ ذَکَرَ لَنَا يَوْمَ أَمْسِ عِنْدِ نَفْسِهِ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ لَأَنْ أَخِرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفَنِي الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِيَ‌ الرِّيحُ فِي مَکانٍسَحِيقٍ‌ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقُولَ فِي دِينِ اللَّهِ بِرَأْيِي وَ مِنْ عِنْدِ نَفْسِي بَلْ ذَلِکَ مِنَ الْأَصْلِ وَ مَسْمُوعٌ مِنَ الْحُجَّةِ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ

اما خداوند متعال پیامبران را هم در این جهت مثل دیگران قرار داد تا این که در بلا و سختی شکیبا بوده و در وقت عافیت و پیروزی بر دشمنانشان، به درگاه خداوند شکرگزاری کنند و در همه احوال، متواضع باشند و متکبر و خود پسند نباشند.

خلق هم این را بدانند که آن‌ها خداوندی دارند که خالق و مدبر ایشان است، بنابراین خداپرست شده و از انبیا و پیامبران الهی اطاعت کنند و علاوه بر این بر علیه کسانی که از حدود تعیین شده برای آنها تجاوز کرده و مدعی خدایی و ربوبیت انبیا شده‌اند و همچنین بر معاندین و دشمنان و مخالفان و گناه‌کاران و کسانی که وحی الهی را که انبیا آورده‌اند‌ انکار می‌کنند، حجت خداوند باشند؛ «تا هر کسی که هلاک می‌شود از روی دلیل و برهان بوده و هر کسی که زنده می‌ماند، براساس دلیل و برهان باشد».

محمد بن ابراهيم بن اسحاق گفته است:

فردای آن روز به خدمت شیخ ابوالقاسم حسین بن روح رسیدم و با خودم می‌گفتم که دیروز دیدی که شیخ جواب را از خودش داد‼️

در همین فکر بودم که شیخ شروع به صحبت کرده و گفت: ای محمد بن ابراهیم! اگر از آسمان بیفتم و طعمه پرندگان بشوم، یا این که طوفان سهمگینی مرا از بلندی پرتاب کند، بیشتر دوست دارم از این که در مسائل دین خدا مطابق رأی و نظر خودم حرفی بزنم، بلکه آنچه را که ارائه کردم، از اصل و ریشه سرچشمه گرفته و از وجود مقدس حضرت_صاحب_الزمان شنیده شده‌است.   

الغيبة شیخ طوسی/ ح ۲۷۳ ص ۵۶۸

 

 

 

پرسش های متداول

پرسش های متداول

وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت امام مهدی ع چیست؟

اللهم عجل لویلک الفرج

اللهم عجل لویلک الفرج

گردهمایی های مهدوی

گردهمایی های مهدوی

خدایا برسان مهدی موعودت را! جمع شده ایم تا ظهور حضرتش را از خدا بخواهیم